De klassieke aanpak van een jaarlijks, formeel evaluatie- en functioneringsgesprek is langzamerhand achterhaald. Het volstaat niet om medewerkers een lijstje te geven van verwachtingen, en dan de vakjes af te vinken tijdens een eenmalig gesprek. Om medewerkers te motiveren, betrokkenheid te vergroten en uw verwachtingen meetbaar te maken, is prestatiemanagement een betere keuze.
Natuurlijk volgt u de prestaties van uw medewerkers op. Daar dienen evaluatiegesprekken voor. Maar maakt u hun prestaties ook echt meetbaar? Hoe weet u of hun werk voldoende bijdraagt tot uw bottom line? En hoe toont u hen welk verschil hun werk maakt?
Even herhalen: prestatiemanagement is een integrale aanpak om activiteiten en resultaten te vergelijken met doelstellingen. Het is inzetbaar voor een volledige organisatie of op het niveau van processen, afdelingen of departementen, maar ook voor de opvolging van individuele medewerkers. Wie prestatiemanagement zinvol inzet, creëert een werkomgeving waar medewerkers begrijpen wat de organisatie wil bereiken en er gemotiveerd aan meewerken.
In de context van prestatiemanagement bepaalt u eerst de KPI’s van de hele organisatie (op basis van uw missie, visie en langetermijndoelen) en vertaalt u die vervolgens door naar elke medewerker. De doelen die u voor een medewerker vastlegt, staan dus rechtstreeks in verband met die van de organisatie. Dat gaat veel verder dan een simpele prestatiebeoordeling. U responsabiliseert uw werknemers en geeft hen gedeelde verantwoordelijkheid voor het succes van de organisatie.
Aan de hand van hun eigen KPI’s kunnen medewerkers voortdurend zelf evalueren of ze genoeg vooruitgang boeken en waar hun groeipotentieel ligt. Bovendien zien ze op elk moment hoe hun bijdrage een impact heeft op de doelstellingen van het bedrijf. Tijdens regelmatige gesprekken benut u die datapunten om de vooruitgang van uw teamleden te beoordelen. Stuiten ze op drempels? Welke taken zijn prioritair? Wat hebben ze nodig om voort te kunnen? Zo komt u verbeterpunten snel op het spoor en maakt u ze concreet genoeg om snel actie mee te ondernemen.
Op die manier brengt prestatiemanagement niet alleen in beeld op welke vlakken uw medewerkers het al goed doen, en waar ruimte is voor verbetering. Het geeft u – én elk teamlid – ook meer inzicht in de bijdrage van elke taak of elk project aan het grotere geheel. Zo houdt u rechtstreeks de vinger aan de pols. Bovendien verhoogt u op die manier ook de betrokkenheid van uw medewerkers zelf. Het geeft hen meer inzicht in de rol van hun eigen werk in het succes van uw organisatie, en dat werkt motiverend.
Progreso biedt u de Skill Matrix aan, een complete HR-tool die u helpt om prestatiemanagement uit te rollen in uw eigen organisatie. Per werknemer volgt u met behulp van de Skill Matrix de talenten in uw organisatie op en ziet u het verband tussen prestaties en de strategische doelstellingen van uw onderneming. Ook de werknemer zelf krijgt inzicht in zijn rol binnen het bedrijf, zijn eigen impact en groeipotentieel. U kunt de Skill Matrix inzetten voor:
Progreso rolt de rode loper uit voor prestatiemanagement in uw onderneming en bij uw werknemers. Benieuwd hoe prestatiemanagement een omslag kan betekenen voor uw bedrijf? Vraag nu een analyse van uw organisatieprofiel aan, dan gaan we samen op zoek naar een HR-tool op maat van uw bedrijf.