Waarom Progreso?
AZ Delta werkt al enkele jaren samen met Progreso om de HR-afdeling optimaal te ondersteunen. Onze modulaire software helpt deze ziekenhuisgroep verschillende HR-processen te automatiseren en te stroomlijnen. En dat loont. Gorik Casier, teamleider Learning & Development bij AZ Delta, legt uit wat de uitdagingen zijn en hoe de samenwerking verloopt.
AZ Delta werkt al geruime tijd samen met Progreso. Om aan de veranderende noden te beantwoorden werd er gekozen voor een update van de bestaande software-oplossing. Sinds ongeveer een jaar werken we dan ook intensief samen om de software verder uit te werken met een aantal nieuwe, nuttige releases. We wilden nog meer overzicht bieden aan zowel leidinggevenden als (nieuwe) medewerkers. Transparantie is een belangrijke factor binnen onze organisatie.
AZ Delta telt meer dan 4000 medewerkers. Het was een absolute must om bepaalde processen te ondersteunen en duidelijkheid te scheppen. Voor bestaande werknemers denken we dan aan de opvolging van functionerings- en opvolgingsgesprekken, een ‘learning management’-systeem. Voor onboarding-processen met nieuwe talenten gaat het eerder om digitale leerpaden. Dat zijn verplichte opleidingen voor startende medewerkers. Heel handig om een mooi overzicht te bewaren van waar iemand zich bevindt in het leertraject. Zeker met de Skill Matrix hebben we wel het gevoel dat we een HR-trendsetter zijn binnen ons domein.
De zorgsector is voortdurend in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk dat zorgpersoneel én zorgondersteunend personeel hun competenties blijven ontwikkelen om mee te zijn in het verhaal. Het is een must om kort op de bal te spelen bij veranderingen rond privacy, kwaliteit, brandveiligheid, enzovoort.
Onze medewerkers vinden het fijn dat ze altijd kunnen checken wat er van hen wordt verwacht en welke opleidingen ze nog moeten volgen. Ook voor leidinggevenden neemt dit heel wat opvolgwerk en administratie uit handen.
Het voordeel van Progreso is dat alles zich in één systeem bevindt. Bij andere softwareverdelers zit het aanbod meer verspreid. Bij een efficiënt all-in-pakket zoals dat van Progreso zit alle informatie gebundeld en kan het schaalbaar worden samengesteld volgens de noden van AZ Delta.
Vroeger werden er verschillende documenttypes ingezet op de HR-afdeling. Een wirwar van Excel-files, Word-documenten, maar ook papieren exemplaren veroorzaakte heel wat verwarring en onnodige administratie. Nu is alles volledig geautomatiseerd volgens een bepaalde flow en krijgen we digitale reminders van to-do’s.
Investering vergt altijd veel inspanning van beide partijen. De implementatie is één ding, maar ook voor het onderhoud en de opvolging vraagt het enige toewijding om de software verder uit te werken. Die commitment is absoluut een meerwaarde voor ons.
Ook na de implementatie is er sprake van korte communicatielijnen. Progreso organiseert maandelijkse opvolgmomenten om lopende zaken en issues te overlopen. Is er een probleem of een vraag? Dan kunnen we via het ticketsysteem steeds bij de juiste persoon terecht en wordt ons issue snel verholpen.