Digitalisering: een fenomeen dat voelbaar is op ieder aspect van een bedrijf. Door de snel veranderende omgeving van het digitale tijdperk, moeten bedrijven hun uiterste best doen om bij te blijven. Businessmodellen veranderen immers continu en de nadruk ligt steeds meer op de nieuwste digitale technieken.
In elke sector en op elke laag binnen een bedrijf, voelt men de prangende aanwezigheid van die digitalisatie.
En dat geldt uiteraard ook voor de HR-afdeling en diens wervings- en selectieproces van kandidaten.
Of het nu om een gespecialiseerde organisatie gaat die aan werving en selectie doet, of een in-house HR-afdeling die zich hierop toespitst: een goed digitaal systeem blijkt onmisbaar.
Bovendien kunnen ook andere stakeholders de vruchten ervan plukken. De impact van digitalisering op werving en selectie valt dus niet meer te ontkennen.
De vraag naar een systeem dat HR-managers en rekruteerders kunnen gebruiken om hun aanwervingsproces gemakkelijker te doen verlopen, blijft niet uit.
Afhankelijk van de grootte van jouw organisatie, heb je namelijk nood aan een software die bepaalde HR-zaken soepeler doet verlopen.
Uiteraard heb je als bedrijf een ruime waaier aan opties. Niet iedere software richt zich op dezelfde bedrijven. Zo heb je software die het mogelijk maakt grote recruitmentbedrijven te structureren en de aanwezige communicatie en rekruteringsflows te verbeteren.
Nadeel? Het kostenplaatje van dergelijke software ligt relatief hoog.
Ook voor KMO’s ontwikkelde men software die werving en selectie vergemakkelijken.
Deze systemen omvatten geen volledige databases met duizenden kandidaten, maar wel een manier om het wervings- en selectieproces zo goed mogelijk te automatiseren.
Een software ontwikkeld voor en toegespitst op werving en selectie reikt vooral een oplossing aan om het overzicht te behouden in het rekruteringsproces. Het biedt ook een duidelijk zicht op hoe je efficiënte rekruteringsactiviteiten kan uitvoeren, zonder de logica erachter te verliezen.
Door gebruik te maken van dit soort software, maak je ook een goede indruk bij kandidaten en andere stakeholders. Het laat je namelijk toe om transparant en open te communiceren aan de hand van een duidelijk én persoonlijk portaal. Die communicatie is dan ook allemaal branded en sluit aan bij de gehele huisstijl van de organisatie.
Ook de efficiëntie doorheen het rekruteringsproces verhoogt aanzienlijk.
Werving en selectie kan al snel chaotisch worden. Daarom is het belangrijk zoveel mogelijk informatie te verzamelen op één plaats, om het overzicht te kunnen behouden. Zo weet elke stakeholder waar men wat kan vinden. Zo maak je komaf met miscommunicatie, en is iedereen veel sneller up-to-date. Een permanente real-time status resulteert in een veel vlotter en efficiënter verloop.
Bovendien heb je voortaan alle documentatie onder één dak. En die documentatie blijft opgeslagen. Zo blijven vacatures bewaard en kunnen ze na verloop van tijd opnieuw gebruikt worden.
“Verliezen we dan niet de menselijke touch door het integreren van digitale hulpmiddelen?”, horen we vaak. Niets is minder waar!
Deze tools zoomen namelijk heel uitgebreid in op de verschillende kandidaten. Bovendien maakt dergelijke software een betere data analyse mogelijk.
Hoe dat komt? De combinatie van Artificial Intelligence en menselijke finesse maken het mogelijk om informatie over kandidaten doelbewuster en efficiënter te verwerken.
Uiteraard is het steeds aan de recruiter om het systeem op de gepaste manier in te zetten.
Op zoek naar de ideale software voor jouw onderneming? Houd dan zeker volgend onderscheid in gedachten:
Progreso biedt beide varianten aan. Twijfel over welke software het best bij jouw bedrijf past? Neem gerust contact op met ons, dan bekijken we samen de opties!
Wil je graag meer weten over onze modulair inzetbare HR-software? Neem gerust contact op met ons, dan bekijken we samen de mogelijkheden.